Charles Marion Russell
Charles Marion Russell se narodil 19. března 1864 a zemřel 24.října 1926. Je také známý jako C. M. Russell, Charlie Russell, či dokonce jen "Kid" Russell, byl snad nejznámějším umělcem starého amerického západu.
Tento "malující kovboj" vytvořil více než 2000 obrazů kovbojů, indiánů a krajin Divoké- ho západu. Byl však i autorem řady skulptur, z nichž se dokonce mnohé dočkaly i odlití do bronzu. A býval také skvělým autorem a vypravěčem. Russell se skutečně živil jako kovboj a jeden čas žil dokonce i mezi indiány. Proto jsou jeho obrazy plné drsné pravdy, dobrodružství, ale mnohde i správné kovbojské lumpárny. Stejně jako pro jiné, byl i pro mne nevyčerpatelným zdrojem informací a inspirace. Není v mých silách sehnat snímky všech jeho děl, tak se podívejme alespoň na některé. Ale nejprve ještě malou perličku.
C. M. Russell
.
Smoke of a .45, čili Kouř z pětačtyřicítky, no uznejte, že ten obraz vypráví příběh rozhodně lépe, než současné televizní zpravodajství.
.
A Quiet Day in Utica also known as Tinning a Dog, neboli Klidný den v Utice, obraz také známý jako Cínování psa. Tak vám nevím, kdo tomu psovi tu plechovku k ocasu přivázal, ale ten bengál, který tím způsobil, stojí rozhodně za to. Otázka je, jak se to líbí tomu psovi, koni i tomu jezdci v sedle. A o slepicích ani nemluvím.
.
.
.
.
.
.
.
.
Loops and Swift Horses are Surer than Lead, Lasa a rychlí koně jsou jistější než olovo, tak to už je čiré furiantství, ale také pořádná frajeřina. Na rozdíl od vlka, se totiž někteří koně medvěda doopravdy bojí. To potvrzuji z vlastní zkušenosti.
.
Laugh Kills Lonesome, neboli snad Smích zabíjí samotu, to je zcela výjímečná scéna na Russellových obrazech. Klid a romantika. A ta kytara, co tam skoro není vidět, tu z toho obrazu takřka slyšíte.
Autoportrét.
.
When Shadows Hint Death, Když stíny hrozí smrtí, tak tady by se dalo napětí naopak přímo krájet. Za zmínku též stojí krásně vyvedené sedlo typu Santa Fé.
.
The Cing Ring, zloději dobytka dopadeni při činu a bez milosti potrestáni. Pokoušeli se ocejchovat cizí, zatím neoznačené tele.
.
Jo pánové, chytit vlka, to dokáže ledaskdo, ale do lasa, to už je kumšt. Tedy alespoň ten můj, jakmile vidí laso, mizí z dohledu.
.
.
.
.
.
Keeoma, její třetí portrét. Ale nechme už ženské napokoji a pojďme raději na lov.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.